MIT MONDANAK A TÉNYEK? - AZ ÚJ KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNY KÜSZÖBÉN I (2011)
Szakmai műhelysorozat az MTA KEB és a TÁRKI-TUDOK szervezésében
2011. január 26. Együttnevelés és külön oktatás
MTA Székház, 1051 Budapest, Roosevelt tér 9.
A rendezvénysorozat első eseményének témája az együttnevelés és külön oktatás témaköre volt. Ez a terület többet és mást is jelent, mint a társadalmi integráció kérdése. Az előadások egyik legfontosabb üzeneteként és megfontolandó javaslatként emelkedett ki a minél korábbi életszakaszban történő, már az iskola megkezdése előtti beavatkozás szükségessége. Ez egyformán érvényes az oktatásban lemaradó gyermekek mindhárom érintett területén szükséges közoktatási feladatok körére; a halmozottan hátrányos helyzetre, a cigányság társadalmi integrációját gátló, s nem csak az oktatást érintő problémáira, a fogyatékosság és az oktatásban történő lemaradást eredményező atipikus fejlődés következményeire. Az előadók szerint javasolt megoldások ugyanakkor eltérnek aszerint, hogy a tipikusan fejlődő gyermekek oktatási és nevelési szükségletei miként elégethetők ki, s ennek meg kellene jelennie a közoktatási koncepcióban, s az erre épülően megalkotandó jogszabályokban. Az együttnevelés és az együttoktathatóság kérdésére szakmailag is megalapozott választ kell adni, s ennek kellene a kerettörvényről történő szakmapolitikai döntéseknek is érvényesülni. Fontos tehát a megfelelő színvonalú közoktatás törvényi szabályozásának során egyértelműen meghatározni az ellátórendszer azon feladatit, amely a különleges oktatási és nevelési szükségletű gyerekek és tanulók mindhárom csoportjában a felzárkózás, illetve a lemaradás csökkenésének garanciáját jelenti. Ehhez szükséges az ellátórendszer feladatainak árnyalt, egyértelmű és világos meghatározása, a szabályozás és finanszírozás ezeknek a céloknak megfelelő kialakítása. A teljes összefoglaló anyag itt olvasható.
Előadások, hozzászólások:
Lannert Judit: Tényeken alapuló sikeres oktatáspolitika
Csépe Valéria: Együtt vagy külön? A különleges oktatási szükséglet...
Pokorni Zoltán: Integrációs programok tapasztalatai, a továbblépés lehetőségei
Lányi Marietta: A Gyermekek Háza tapasztalatai
Katona Nóra: Együttnevelés és külön oktatás - kitekintés
Sió László: Integráció, együttnevelés
A sajtóban megjelent anyagok:
MTI: Pokorni: "a társadalom többsége az elkülönítést támogatja" - cikk a hvg.hu oldalon
Balla István: A tudomány ellentmond Hoffmann Rózsának - cikk az fn.hu oldalon
Kapcsolódó szakmai anyagok:
A Biztos Kezdet Program hatásvizsgálatának bemeneti mérése, Surányi Éva, 2010
Cikkek a Kölöknet nevelési portálról:
Együttnevelés és külön oktatás - összefoglaló a Konferenciáról
Minél hosszabb, annál rosszabb (cikk a nyári szünet hatásáról)
Januári focicsillagok (cikk az elkülönített tehetséggondozásról)
Várjuk javaslataikat, hozzászólásaikat a lenti komment dobozban, vagy elküldhetik azokat a konferencia@tarki-tudok.hu email címre!