MIT MONDANAK A TÉNYEK? - AZ ÚJ KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNY KÜSZÖBÉN I (2011)

Szakmai műhelysorozat az MTA KEB és a TÁRKI-TUDOK szervezésében

2011. január 26. Együttnevelés és külön oktatás

MTA Székház, 1051 Budapest, Roosevelt tér 9.

A rendezvénysorozat első eseményének témája az együttnevelés és külön oktatás témaköre volt. Ez a terület többet és mást is jelent, mint a társadalmi integráció kérdése. Az előadások egyik legfontosabb üzeneteként és megfontolandó javaslatként emelkedett ki a minél korábbi életszakaszban történő, már az iskola megkezdése előtti beavatkozás szükségessége. Ez egyformán érvényes az oktatásban lemaradó gyermekek mindhárom érintett területén szükséges közoktatási feladatok körére; a halmozottan hátrányos helyzetre, a cigányság társadalmi integrációját gátló, s nem csak az oktatást érintő problémáira, a fogyatékosság és az oktatásban történő lemaradást eredményező atipikus fejlődés következményeire. Az előadók szerint javasolt megoldások ugyanakkor eltérnek aszerint, hogy a tipikusan fejlődő gyermekek oktatási és nevelési szükségletei miként elégethetők ki, s ennek meg kellene jelennie a közoktatási koncepcióban, s az erre épülően megalkotandó jogszabályokban. Az együttnevelés és az együttoktathatóság kérdésére szakmailag is megalapozott választ kell adni, s ennek kellene a kerettörvényről történő szakmapolitikai döntéseknek is érvényesülni. Fontos tehát a megfelelő színvonalú közoktatás törvényi szabályozásának során egyértelműen meghatározni az ellátórendszer azon feladatit, amely a különleges oktatási és nevelési szükségletű gyerekek és tanulók mindhárom csoportjában a felzárkózás, illetve a lemaradás csökkenésének garanciáját jelenti. Ehhez szükséges az ellátórendszer feladatainak árnyalt, egyértelmű és világos meghatározása, a szabályozás és finanszírozás ezeknek a céloknak megfelelő kialakítása. A teljes összefoglaló anyag itt olvasható.

Előadások, hozzászólások:

Lannert Judit: Tényeken alapuló sikeres oktatáspolitika

Csépe Valéria: Együtt vagy külön? A különleges oktatási szükséglet...

Csapó Benő: A nemzetközi felmérések eredményei ? következtetések a magyar közoktatás fejlesztésének megalapozásához

Pokorni Zoltán: Integrációs programok tapasztalatai, a továbblépés lehetőségei

Lányi Marietta: A Gyermekek Háza tapasztalatai

Katona Nóra: Együttnevelés és külön oktatás - kitekintés

Sió László: Integráció, együttnevelés

A sajtóban megjelent anyagok:

MTI: Pokorni: "a társadalom többsége az elkülönítést támogatja" - cikk a hvg.hu oldalon

Balla István: A tudomány ellentmond Hoffmann Rózsának - cikk az fn.hu oldalon

Novák Mária - Végh Györgyi: Mit mondanak a tények? - Az új közoktatási törvény küszöbén - cikk a Fővárosi Oktatási Portál oldalán

Varga Stella: Konferencia a közoktatási törvényről - ?Az integrált oktatás az elmúlt időszakban megbukott" - cikk a Köznevelés oldalán

Kapcsolódó szakmai anyagok:

A korai intervenciós intézményrendszer hazai működése című Tárki-Tudok kutatás vezetői összefoglalója, 2009

A tanoda-típusú intézmények működésének, tevékenységének elemzése című Tárki-Tudok kutatás zárótanulmánya, 2008-2009

A területi alapú oktatási kompenzációs rendszerek nemzetközi tapasztalatainak áttekintése, Varga Júlia háttértanulmánya, 2009

A Biztos Kezdet Program  hatásvizsgálatának bemeneti mérése, Surányi Éva, 2010

Holnapután, kiskedden - Mit ígér a pedagóguséletpálya-modell? Varga Júlia közgazdász írása a Magyar Narancsban a tervezett életpályamodell lehetséges hatásairól

Cikkek a Kölöknet nevelési portálról:

Együttnevelés és külön oktatás - összefoglaló a Konferenciáról

Minél hosszabb, annál rosszabb (cikk a nyári szünet hatásáról)

Januári focicsillagok (cikk az elkülönített tehetséggondozásról)

 

Várjuk javaslataikat, hozzászólásaikat a lenti komment dobozban, vagy elküldhetik azokat a konferencia@tarki-tudok.hu email címre!

vissza  


  1035 Budapest, Vihar utca 18. telefon: +36 20 263 3107, info@t-tudok.hu