A McKinsey cég jelentése arról, hogy mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében
? az arra legalkalmasabb emberek váljanak tanárrá,
? eredményes tanárrá képezzék ?ket,
? minden gyermek a lehető legjobb szintű oktatást kapja.
Az oktatás terén olyan sikeres országok, mint Finnország, esetében csak minden 10. jelentkező jut be a tanárképzésbe, nagy a verseny, így a legjobbak kerülnek be. A legjobban teljesítő iskolarendszerek minden esetben elértek két dolgot: hatékony módszereket dolgoztak ki a tanárok kiválasztására és képzésére (nagy hangsúllyal az osztálytermi gyakorlaton), és jó kezdő fizetést kínálnak. Ez a két tényező egyértelműen és kimutathatóan hat a tanári pályára lépők színvonalára.
Ahogy a jelentés fogalmaz: ?A megfigyelés és a hatékony beavatkozás ötvözése elengedhetetlen annak érdekében, hogy a rendszer egészében jó tanulmányi eredmények szülessenek. A legsikeresebb rendszerekben az iskolák teljesítményét vizsgákkal és ellenőrzésekkel követik nyomon, az iskolák önálló fejlődésre mutatott képességével fordított arányú intenzitással. A megfigyelések alapján a színvonal növelése és az egyetemesen jó eredmények érdekében közbelépnek. A legjobb rendszerekben ezek a folyamatok az iskolán belül zajlanak, folyamatosan értékelik a diákok teljesítményét, és egyéni szinten kínálnak segítséget a fejlődéshez, felzárkózáshoz.? A jelentés készítői a szakmapolitikusok számára az alábbi három irányelvet ajánlja:
? Az oktatási rendszer csak annyira jó, amennyire a tanárok, akik alkotják.
? Az eredményes tanulás elképzelhetetlen színvonalas tanítás nélkül.
? A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges.
A nemzetközi tanulói teljesítményfelmérések eredményei azt mutatják, hogy a magyar diákok tudásuk alapján közel sem tartoznak a világ élvonalába. A leginkább megdöbbentő tény, hogy oktatási rendszerünk nem csökkenti, hanem növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket; nem gyengíti, hanem felerősíti a társadalmi szegregációs folyamatokat. A gyerekek 20 százaléka olyan tudással lép ki az oktatási rendszerből, amely nem elég ahhoz, hogy tartósan munkát találjon. Ezek a folyamatok aláássák a társadalmunk kohézióját és a tartós gazdasági növekedés lehetőségét.
Mi jelenti ebből a súlyos helyzetből a kitörési pontot? Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal) elismert szakértői közel egy éve dolgoznak ezeken a kérdéseken. Az Oktatási Kerekasztal javaslatára a McKinsey cég elkészítette a kutatási jelentés magyar kiadását amelyet 2008. január 25-én mutattak be a Magyar Tudományos Akadémián. A jelentés teljes magyarra fordított anyaga megtalálható az interneten, például itt.