Szülői nevelési stílusok és tanulói viselkedésmintázatok a neten (2020)

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a szülők saját és gyermekeik tevékenységeit is hajlamosak idealizálni. A szülők harmada állította, hogy gyakran állít szabályokat az internethasználattal kapcsolatban, a tanulóknak viszont csak 10 százaléka szerint fordul elő ez gyakran. A tanulók válaszai alapján a szülők mintegy négyötöde sohasem ellenőrzik az üzeneteiket vagy azt, hogy milyen honlapokat látogatnak. Ugyanakkor megkülönböztethető a korlátozásokat strukturáló tudatos szülői magatartás, illetve a korlátozásokat nem strukturáló (mindent tiltó), kevésbé tudatos szülői magatartás. Ez utóbbi inkább jellemző a hátrányosabb helyzetű megyékben lakó kevésbé iskolázott lányos szülőkre.

Minél iskolázatlanabb a szülő és minél bizonytalanabb a saját nethasználatát illetően, annál kevésbé konzekvens és szofisztikált a gyerek internethasználatát érintő stratégiája, illetve annál inkább követ egy nemi sztereotípiát, ahol a lányokat megvédendőnek tartják, a fiúkat viszont olyanoknak, akik megvédik magukat. Azáltal, hogy a lányokra jóval nagyobb és gyakran erősen kontrolláló és tiltó szülői figyelem hárul, megerősítik a lányokban az áldozati szerepet, míg a fiúk esetén, a kommunikáció és kapcsolatszegény szülői magatartás az agresszori-férfias szerepet erősítik.

A kutatási zárótanulmány vezetői összefoglalója itt olvasható.

A karanténoktatás tapasztalatait is vizsgáló szülői fókuszcsoportos beszélgetések alapján készült tanulmány pedig itt olvasható.

vissza  


  1035 Budapest, Vihar utca 18. telefon: +36 20 263 3107, info@t-tudok.hu